Ergonominen työasento – 8 vinkkiä

Välillä istuminen on välttämätöntä ja siksi oikeanlainen istuma-asento on tärkeää hallita. Röhnöttäminen ja eteenpäin kaartuva ryhditön asento sekä toispuoleisesti istuminen ovat huonoja tapoja ja altistavat selkäkivun synnylle.

Duoball – tehokas apuväline rintarangan avaamiseen

Duoball eli tuplapallo on oiva apu ryhdin suoristamiseen ja kipujen helpottamiseen. Suurimmalla osalla paljon istumatyötä tai fyysistä työtä tekevillä on kerran elämässään onglemia selän kanssa. Kyyryyn juuttunut rintaranka ei jaksa kannatella kehon painoa, eikä ryhditön selkäranka jaksa kantaa suuria kuormia.

Mitä tapahtuu, jos urheilu on kaikkesi – ja se otetaan sinulta pois?

Monia meistä yhdistää sama addiktio: liikunta ja sen tuoman onni, kaunis keho ja parempi suorituskyky. Jokainen meistä toteuttaa tätä riippuvuutta eri tavoin. Joillakin koko vuoden paras kaveri on itsekuri ja periksiantamattomuus, kun taas joillakin on käynnissä ikuinen sykli kovan treenin ja itsesäälin jaksoja.

Lupaa itsellesi, ettet tee näitä 5 asiaa vuonna 2017

Miksi toistaisit vuonna 2017 samoja asioita, jotka aiheuttivat sinulle mielipahaa tänä vuonna? On olemassa viisi asiaa, joiden tekeminen meidän pitäisi luvata lopettaa itsellemme. Monilla on tapana tehdä uudenvuodenlupauksia ja useimmiten ne koskevat jotain konkreettista kuten esimerkiksi urheilua, mutta joskus lupaukset voivat olla abstraktimpia.

Huolehdi selästäsi – nosta oikein!

Miksi juuri alaselkä on niin altis kipeytymiselle? Miksi aina muistutetaan, että selällä ei saa nostaa ja mitä tällä oikeasti tarkoitetaan? Kyseistä hokemaa, kun on kuultu jo pienestä pitäen. Selän terveys ei ole itsestäänselvyys ja siksi siitä kannattaa pitää huolta. Tässä pieni huomio siihen, miksi kevyitäkin tavaroita kannattaa nostaa oikein.

Katrie Daler: ”Hyvin itsestään huolehtiva äiti jaksaa arkea paremmin”

Katrie Daler on tuttu muun muassa somesta ja TV-ohjelmista. 23-vuotias malli ja personal trainer näyttäisi elelevän median perusteella tähtösen elämää ilman huolen häivää, mutta pinnan alla myllertää muutakin. Kaunotar on pian parivuotiaan tytön, Adessan äiti ja on saanut osakseen paljon kyseenalaistusta esimerkiksi treenaamisen ja äitiyden yhdistämisestä.

Miten huoltaa kehoa – 10 vinkkiä

Jokainen meistä tarvitsee kehonhuoltoa, olipa sitten kuntoliikkuja tai huippu-urheilija. Kehonhuollosta tulee monelle mieleen ainoastaan venyttely ja hieronta, mutta siihen sisältyy paljon muitakin asioita. Huoltamalla kehoa parannamme sen palautumista fyysisestä rasituksesta, kehitämme liikkuvuutta, notkeutta ja tasapainoa. Myös kehonhallinta paranee ja loukkaantumisriski pienenee. Tikis listasi asioita, jotka huoltavat kroppaa kokonaisvaltaisesti:

Älä unohda D-vitamiinia!

D-vitamiini (joka muuten on paitsi vitamiini, myös hormoni) on elimistön jokaisen kudoksen perussäätelijä. D-vitamiinireseptoreita sijaitsee lähes kaikkialla elimistössä, joten D-vitamiinin saannilla todellakin on merkitystä elimistön toiminnan kannalta.

Parhaat kasviperäiset omega-3 lähteet

Omega-3 -asvahapot ovat terveydelle erittäin tärkeitä kahdesta syystä. Ensinnäkin, ne edesauttavat kehomme jokaisen solun toimintaa ja pitävät huolen siitä, että solurakenteet pysyvät normaalina.

Liikunta lääkkeenä osa 3: Astma

Astmaatikko saattaa pelätä liikuntaa. Näin voi varsinkin olla silloin, kun hän ei ole aikaisemmin liikuntaa harrastanut tai astmakohtaukseen ja liikuntaan liittyy jokin huono muisto. Liikunta on kuitenkin yksi astman tärkeimmistä hoitomuodoista, vaikkakin itse sairauden täytyy olla kontrollissa liikuntaa harrastaessa.

Treenaa reissussa!

Oletko lähdössä kylmää talvea karkuun lomamatkalle, jossa et pääse kuntosalille? Intohimoiselle treenaajalle viikko ilman liikuntaa voi tuntua jo kidutukselta, mutta ei hätää: myös ilman sitä tuttua ja turvallista kuntosalia voi harjoitella! Tikis kokosi helppoja vinkkejä reissutreeniin kohdesuositusten kera!

Isä – maailman coolein tyyppi!

Isä, faija, iskä…. Pienen pojan idoli ja supersankari, pienelle tytölle maailman vahvin mies, tyttären poikaystävien kauhu, murrosiässä olevan teini-ikäisen mielestä kaikkien ongelmien aiheuttaja, henkilö jonka voimaa ja karismaa ihaillaan sekä se joka tuo turvaa ja suojelee perhettään viimeiseen asti. Isä – tuo eri-ikäisten mielipiteet jakava hahmo, mutta silti se kaikkien rakastama tyyppi.

Miksi kannattaa treenata teknisissä alusvaatteissa?

Silloin kun hikoilu on voimakasta, alusvaatteiden kosteudensiirtokyvyn merkitys korostuu. Tämä on hyvin tärkeää käyttömukavuuden kannalta. Vaatteiden, jotka ovat ihokontaktissa, tulisi siirtää kosteus ulompiin materiaalikerroksiin. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Esittelyssä kasviöljyt ja niiden käyttötavat

Kasviöljyjä löytyy hamppuöljystä avokadoöljyyn, mutta mitä eroa niillä oikein on? Useiden kasviöljyjen nauttimisesta on tutkitusti terveydellisiä hyötyjä. Terveydelliset vaikutukset vaihtelevat ja terveellisyys riippuu öljyn käyttötavasta.

Miten välttää ”someniska”?

Kuinka monta tuntia päivässä käytät tietokonetta, tablettia tai puhelinta? Saattaa olla jopa nopeampaa laskea kuinka monta tuntia päivästä ei kulu älylaitteen kanssa puuhastellessa. Nykypäivän teknologia on muuttanut elämäämme. Puhelin on jatkuvasti pöydällä käyttövalmiudessa, tabletilta luetaan kirjoja, katsotaan sarjoja ja pelataan pelejä. Tietokone on työpaikoilla toiminnan perusta ja kouluissa opiskelun kulmakivi.

Näin rajoitat kalorien saantia ilman nälkää

Jokainen on varmasti syönyt elämänstä aikana jotain, eikä ole pystynyt lopettamaan, ennen kuin paketti on tyhjä. Vastaavasti tiettyjen ruokien alas saaminen on työn takana ja kylläisyys iskee nopeasti. Nykypäivän ihminen on siinä mielessä onnellisessa ja onnettomassa tilanteessa, että kalorien saannista ei ole pulaa. Eniten energiaa sisältävät ravinnonlähteet tuntuvat olevan halvempia ja maistuvatkin paremmilta.

Mikä on TÄRKEIN asia, jos haluat kuntoon ja kestävän kehityksen?

Fyysisen treenin, terveellisen syömisen ja riittävän palautumisen rinnalle on lähivuosina noussut yhä vahvempana mielen harjoittaminen, kun halutaan saavuttaa tavoitteita, kestävää kehitystä tai maksimaalista suorituskykyä. Sen vaikutus tuloksiin on tutkimusten mukaan kiistaton. Siitä yhtenä hyvänä käytännön esimerkkinä toimii tämän vuoden pikkuleijonien mm-kulta jääkiekossa. Turnauksen aikana media noteerasi useaan otteeseen joukkueen henkisen valmennuksen. Valmennuksesta oli valtava hyöty joukkueelle, sillä mm-kullan lisäksi he nousivat turnauksen aikana monessa ottelussa takaa-ajo asemasta voittoon. Mielen harjoittaminen on erityisen tärkeää, kun kohtaamme epäonnistumisia.

Mindful Eating – löydä ruokailun nautinto

Tuntuuko joskus siltä, että aloitat ruokailun ja yks kaks ruoka onkin jo poissa. Et muista miltä vaivalla pyöritellyt lihapullat maistuivat, miten äidin kasvimaan porkkana rouskui suussa tai miten nautinnollinen oli jälkiruoaksi säästetty suklaakonvehti kahvin kera. Mieli tuntuu jopa hieman apealta. Tässäkö tämä ateria nyt oli?

Painonpudottajan haasteet työpaikalla

Työpaikka asettaa omat haasteensa rasvanpolttoa tavoittelevalle. Painoa saattaa kertyä salakavalasti, kun kokouksissa on tarjolla donitseja, syntymäpäiväkahveja vietetään joka toinen päivä, tai jos lounaspaikka valitaan kollegoiden mieltymyksien perusteella.

TIKIS – Treenihaastekirja ilmestyy syyskuussa!

Moni Tikiksen seuraaja on varmasti osallistunut johonkin meidän haasteista. Tuhannet ihmiset ovat inspiroituneet kokeilemaan liikunnallisia äärirajojaan ja positiivinen palaute on ollut häkellyttävää. Hyvinvoinnin ilosanoman lähettäminen on työmme ja intohimomme, joten on aika nostaa haasteet uudelle levelille. Syyskuussa on luvassa jotakin, mitä ei ole ennen nähty: TIKIS – Treenihaastekirja.

Lihaskalvot eli faskiat

Lihasten huoltamisesta puhuttaessa keskustelun aiheeksi ovat nousseet lihaskalvot eli faskiat. Faskiat ovat monimutkaisia sidekudoskalvoja, jotka ympäröivät lihaksia, luita ja muita elimiä. Ne muodostavat yhtenäisen verkoston päästä varpaisiin, ja jokainen kehomme solu on ainakin jännitteellisesti liittynyt johonkin lihaskalvoon. Kehomme on siis kokonaisuus, jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Retkelle luontoon – 5 vinkkiä onnistuneeseen vaellukseen

Kiinnostaako sinua retkeily tai vaeltaminen? Luonnossa liikkuminen on monelle ihana tapa nollata arjen kiireet ja hengähtää rauhallisessa ympäristössä. Olit sitten lähdössä päivän kestävälle retkelle tai viikon vaellukselle, on hyvä huomioida muutamia asioita.

Valkoiset hampaat luonnollisesti

Valkoiset hampaat mielletään usein terveen ja itsestään huolehtivan ihmisen tuntomerkiksi. Monet ovat valmiita maksamaan suuria summia valkoisesta hymystä, ja lääketieteen ulkopuolellakin valkaisulaitteiden ympärillä pyörii suuri bisnes.

L-glutamiini lihasten ja suoliston avuksi

Glutamiini on ihmiskehossa yleisin esiintyvä aminohappo. Aminohapot ovat eräänlaisia orgaanisia yhdisteitä, jotka muodostavat suurimman osan kehon rakenteista, kuten lihakset, veren, entsyymit, hormonit sekä aivojen välittäjäaineet.

Pokémon GO ja revityt reidet

No ei nyt ihan niin revityt sentään, mutta nyt voi näin Tikis-näkökulmasta sanoa, että suunta on peliteollisuudessa oikea. Onhan aikaisemminkin yritetty ihmisiä pelien kautta liikuttaa, mutta mikä aikaisempi konsepti purisi niin aikuisiin, teineihin kuin lapsiinkin yhtä kovaa? Ei ihan heti tule mieleen. Pokémon Go on murtanut netin suosiollaan ja syystä.

Aikuisten ahmimishäiriö

Rankka päivä töissä, ja lounastauko jää lyhyeksi. Työpäivän päätteeksi pistelet banaanin naamariin ja suuntaat salille, sillä treeniä ei voi jättää välistä vaikka kuinka väsyttäisi. Väsyneenä päivän haasteista, kiireestä ja treenistä suuntaat vihdoin kotiin. Kotona salaatin riisin ja kanan jälkeen olosi on taas kylläinen, mutta samalla nuhjuinen, kaikkensa antanut ja epätoivoinen. On yksinkertaisesti paha olla. Sitten homma riistäytyy käsistä.

Viherjauheet – mitä hyötyä niistä on?

Markkinoilta löytyy erilaisia viherjauheita, jotka useimmiten valmistetaan erilaisista meri- tai makean veden levistä, mutta myös erilaisia oraita käytetään paljon. Käyttötarkoitus kaikissa on sama: jauheiden avulla saat helposti lisättyä ruokavaliosi ravintoainetiheyttä. Viherjauheet sisältävät siis valtavia määriä ravintoaineita suhteessa energian määrään.

Kuukautisten vaikutus treenaamiseen

Kiukuttaa, harmittaa, turvottaa, särkee ja vatsakin on sekaisin. Tästä huolimatta kalenteriin on merkattu treenipäivä. Onko parempi jäädä sohvalle lepäämään vai kannattaako treenaaminen kuukautisten aikana? Mikä on kuukautisten vaikutus treenaamiseen, vaikuttavatko ne suorituskykyyn, ja mitä on hyvä huomioida ruokailuissa?

Miten estää lihaskrampit?

Lihaskrampit ovat varmasti meille kaikille tuttuja. Lihaskramppi eli tahdosta riippumaton kivulias lihassupistus (tunnetaan myös nimellä suonenveto, vaikka vaiva on lihaksessa eikä verisuonessa), joka voi ilmaantua mihin tahansa lihakseen. Useimmin kuitenkin kramppailevat pohkeet, takareidet ja selkä.

Penikkataudin hoito ja ehkäisy

Penikkatauti tarkoittaa tulehdusta, joka syntyy säären sisäsyrjässä lihasten ja sääriluun kiinnittymiskohdassa. Sääressä oleva lihasryhmä turpoaa rasituksen seurauksena lihaskalvon sisällä, jolloin sisäsyrjä saattaa olla hyvinkin kosketusarka. Samanlainen kiputila voi syntyä myös säären ulkoreunassa.

Sokerin ja rasvan vaikutus kehoon, osa I: sokeri

Lukijamme toivoi juttua siitä, millainen on sokerin ja rasvan vaikutus kehoon. Koska näistä on sanottavaa niin paljon ja haluamme kertoa aiheesta kattavasti, artikkeli ilmestyy kahdessa osassa. Ensimmäisessä näistä perehdymme sokeriin ja toisessa puhutaan tarkemmin rasvasta.

Miksi kesälläkin kannattaa treenata?

Kesä on loistavaa aikaa olla ulkona ja pitää hauskaa. Kesä on myös aikaa, jolloin tekee mieli ottaa iisisti, heittää arjen rutiinit pois mielestä ja lekotella vain rennosti pihalla tai mökillä. Mutta kesällä on helppo heittäytä liiankin ”lomalle”… Ethän sinä ole treenaamatta tänä kesänä?

Kenelle sopii bikini fitness, Johanna Hermans?

Glamouria hohkaava bikini fitness-tyttö kävelee lavalle itsevarmasti leveä hymy huulillaan. Hän asettuu tuomariston eteen, poseeraa edestä ja takaa ja kävelee sitten lavan toiseen päähän seisomaan. Perässä tulee toinen, sitten kolmas, neljäs, viides…