facebook_pixel

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Nyt on jälleen aika lunastaa uudenvuodenlupaukset terveellisemmästä elämästä. Valitettavasti hyvin usein alkuinnostuksen jälkeen motivaatio katoaa ja palaamme vanhoihin tapoihin. Miten sen voi siis välttää? 

Tavoitteet ovat kuin lomalle lähteminen – tiedät minne haluat lähteä, mutta et tiedä vielä yksityiskohtia mitä määränpäässä tulee tapahtumaan.  Kuitenkin jälkikäteen ajateltuna olet iloinen myös kaikista pienistä sattumuksista reissun aikana.

Sama kaava koskee myös elämää. Sen sijaan että keskittyisit liikaa terveyteen liittyviin tavoitteisiin, keskity matkaan. Nämä 13 tapaa auttavat sinut pääsemään määränpääsi:

1. Syö aamupala joka päivä

 

Aamiainen auttaa pitämään verensokerin tasaisena läpi päivän ja antaa energiaa yöllisen paaston jälkeen. Syö siis aamupala joka päivä. Pelkkä kahvi ei riitä.

Ideoita voit poimia vaikka täältä: Urheilijan aamupalavinkit

2. Juo enemmän vettä

 

Saatamme silloin tällöin unohtaa kuinka tärkeää vesi on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Juo vettä heti herättyäsi ja tasaisesti pitkin päivää.

Lue myös: 6 hyvää syytä juoda enemmän vettä kuin mihin olet tottunut 

3. Syö joka päivä jotain vihreää

 

Lisää vihreitä vihanneksia, kuten parsakaalia tai ruusukaalia, jokaiseen päivääsi. Kasviksista saat kuitua ja elintärkeitä ravinteita.

Tsekkaa myös: Näin helposti saat lisää kasviksia ruokavalioon

4. Valitse aitoa ruokaa

 

Vältä prosessoitua ruokaa niin pitkälle kuin mahdollista. Aidosta, puhtaasta ruoasta saat laadukkaita rasvoja, proteiineja ja kuitua sekä enemmän ravinteita, jotka auttavat painonhallinnassa.

5. Varaa aikaa ruokailuille

 

Nipistämme yleensä ruokailuajoista, jos meillä on kiireinen tai stressaava päivä. Ruokailuhetki on kuitenkin oiva tapa istua alas ja rauhoittua kiireen keskellä. Varaa siis oikeasti aikaa ruokailuille ja syö rauhassa.

6. Pureskele hyvin

 

Kun istut alas syömään, haistele, tunnustele ja mutustele mitä lautasellasi on tällä kertaa. Pureskele ruokaa kunnolla, äläkä hotki. Tämä auttaa kummasti ruoansulatusta.

7. Nuku 8 tuntia yössä

 

Mikään ei tapa motivaatiota yhtä tehokkaasti kuin väsymys. Virkeänä sinun on helpompi tehdä hyviä valintoja myös ruoan suhteen, joten varmista että saat riittävästi unta.

8. Liiku joka päivä

 

Mikä tahansa kuntoileminen lasketaan. Käyt sitten ryhmäliikuntatunneilla tai juoksemassa, tanssimassa, nouset portaat ylös tai kävelet kauppaan. Muista että kroppa on tehty liikkumaan, ei istumaan.


TIMMI MIMMI -NETTIVALMENNUS ALKAA 9.1.2017! ILMOITTAUDU MUKAAN TÄSTÄ


9. Keskity hengittämiseen

 

Jos olet esimerkiksi stressaantuneena ja väsyneenä ruokaostoksilla, kokeile sulkea silmät ja hengitä syvään 5 sek ajan. Tämä helpottaa oloa huomattavasti ja auttaa tekemään parempia valintoja. Helppoja hengitysharjoituksia voit tehdä missä ja koska vain.

10. Ota aikaa itsellesi

 

Emme hemmottele itseämme kovin usein, koska siihen ei ole varattu aikaa ja tilaisuuksia tulee harvoin eteen. Muista siis pitää huolta myös itsestäsi ja varata aikaa kalenteriisi itsesi hemmotteluun, se voi olla esimerkiksi ihan vain kylpy tai kirjan lukeminen.

11. Tunnista stressinaiheuttajat

 

Opettele tuntemaan itsesi paremmin ja tunnistamaan tekijät, jotka aiheuttavat sinulle stressiä. Näin niitä on helpompi työstää ja lievittää.

12. Anna itsellesi lupa tehdä virheitä

 

Älä tuomitse itseäsi heti, jos epäonnistut jossain – se kuuluu elämään. Sen sijaan, hyväksy virheet ja opi niistä.

13. Ajattele itsestäsi jotain positiivista joka päivä

 

Jostain syystä ajattelemme enimmäkseen negatiivisia asioita itsestämme. Luo itsellesi uusi tapa ajatella jotain positiivista itsestäsi joka päivä – jokin asia josta olet ylpeä tai johon olet tyytyväinen. Keskity siihen mitä teet oikein.

Lähde: mindbodygreen

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: