Miten selättää lenkkeilyinho?

Kevään ensimmäiset merkit ovat täällä. Auringon kuivattama pururata, hiekasta lakaistut kadut ja raikas keväinen myötätuuli suorastaan odottavat juoksijaa syleilyynsä. Olisi melkein pakko sitoa lenkkarit jalkaan ja mennä heittämään kevyt kymppi.

Sopivan mausteinen jalkatreeni | Fitnessvalmentaja Ida Jemina

Supersuosittu bloggaaja Ida Jemina näyttää jalkatreenin, joka polttelee, saa hien pintaan ja pistää hymyn huulille. Ida Jemina on intohimoinen fitnessvalmentaja, salitreenaaja ja hyvinvointialan yrittäjä. Tällä videolla hän ohjaa perusjalkatreenin juuri sopivasti maustettuna.

Miksi ruoka ei maistu riittävästi?

Moni väittää, että voisi syödä ruokaa loputtomasti ja ongelmana lihomiseen on liikaa syöminen. Tämä on monipiippuinen juttu, sillä kuntosalimaailmassa todella suurella osalla ongelmana on oikeasti se, että ruokaa ei tule elimistöön tarpeeksi.

Duoball – tehokas apuväline rintarangan avaamiseen

Duoball eli tuplapallo on oiva apu ryhdin suoristamiseen ja kipujen helpottamiseen. Suurimmalla osalla paljon istumatyötä tai fyysistä työtä tekevillä on kerran elämässään onglemia selän kanssa. Kyyryyn juuttunut rintaranka ei jaksa kannatella kehon painoa, eikä ryhditön selkäranka jaksa kantaa suuria kuormia.

Katrie Daler: ”Hyvin itsestään huolehtiva äiti jaksaa arkea paremmin”

Katrie Daler on tuttu muun muassa somesta ja TV-ohjelmista. 23-vuotias malli ja personal trainer näyttäisi elelevän median perusteella tähtösen elämää ilman huolen häivää, mutta pinnan alla myllertää muutakin. Kaunotar on pian parivuotiaan tytön, Adessan äiti ja on saanut osakseen paljon kyseenalaistusta esimerkiksi treenaamisen ja äitiyden yhdistämisestä.

DOMS eli viivästynyt lihasarkuus: hyvä vai huono asia?

Delayed Onset Muscle Soreness eli kaverillisemmin DOMS tarkoittaa viivästynyttä lihaskipua treenin jälkeen. Moni teistä lukijoista on varmasti hyvin tuttavallinen tämän ilmiön kanssa ja saattaa pyöritellä päässään kysymystä: onko treeni hyvä vai huono, jos DOMS tulee/ei tule?

Miksi kannattaa treenata teknisissä alusvaatteissa?

Silloin kun hikoilu on voimakasta, alusvaatteiden kosteudensiirtokyvyn merkitys korostuu. Tämä on hyvin tärkeää käyttömukavuuden kannalta. Vaatteiden, jotka ovat ihokontaktissa, tulisi siirtää kosteus ulompiin materiaalikerroksiin. Mutta mitä tämä käytännössä tarkoittaa?

Laitteet vai vapaat painot? Puntarissa hyvät ja huonot puolet

Salilla on nähtävissä monenlaisia ihmisiä monenlaisten rutiinien kanssa. Osa suuntaa nokkansa aina käsipainojen ja tankojen luokse tai jopa toiminnalliselle alueelle, kun taas toiset viihtyvät laitteissa. Suurin osa lienee sekä vapaiden painojen ja laitteiden sekakäyttäjiä. Mutta kummasta on sinulle enemmän oikeasti hyötyä ja missä tilanteessa?

Mikä on TÄRKEIN asia, jos haluat kuntoon ja kestävän kehityksen?

Fyysisen treenin, terveellisen syömisen ja riittävän palautumisen rinnalle on lähivuosina noussut yhä vahvempana mielen harjoittaminen, kun halutaan saavuttaa tavoitteita, kestävää kehitystä tai maksimaalista suorituskykyä. Sen vaikutus tuloksiin on tutkimusten mukaan kiistaton. Siitä yhtenä hyvänä käytännön esimerkkinä toimii tämän vuoden pikkuleijonien mm-kulta jääkiekossa. Turnauksen aikana media noteerasi useaan otteeseen joukkueen henkisen valmennuksen. Valmennuksesta oli valtava hyöty joukkueelle, sillä mm-kullan lisäksi he nousivat turnauksen aikana monessa ottelussa takaa-ajo asemasta voittoon. Mielen harjoittaminen on erityisen tärkeää, kun kohtaamme epäonnistumisia.

TIKIS mukana Nordic Fitness Expossa!

Lahden Messukeskuksessa järjestetään tänä viikonloppuna 8.-9.10. Nordic Fitness Expo, joka on Pohjois-Euroopan suurin fitnesskilpailutapahtuma! Tapahtumassa on paljon mielenkiintoista ohjelmaa kaikille fitnessurheilusta ja hyvinvoinnista kiinnostuneille.

Bodarin aerobinen treeni

Kun haluat tehdä aerobista, nostele painoja nopeammin. No ei nyt ihan sentään, vaikka kyllä kuntosalitreeniäkin voi tehdä sykkeet korkealla kaloreita tehokkaasti polttaen. Ihan pelkästään se ei kuitenkaan riitä optimaalisen kunnon ja hyvinvoinnin rakentamiseen. Jonkinlaista aerobista treeniä olisi lihaksenkasvattajankin hyvä siis tehdä, mutta minkälaista?

Jos juoksu tuntuu tukalalta | Arto Valtonen

Juoksu tuntuu monesta hyvinkin tukalalta, raskaalta ja kaikin puolin epämiellyttävältä. Varsinkin juoksuharrastuksen aloitusvaiheessa tai jos edellisestä kerrasta on vierähtänyt aikaa. Yleensä juoksutauon pituus riippuu siitä, kuinka mukava fiilis edellisestä lenkistä jäi.

Pohje ja sen kasvatus

Yksi, jos toinenkin bodymunkki ja fitnessnunna on saanut kohtalokseen hankalan vaivan: itsepintaisen pienet pohkeet. Toisia tämä ominaisuus ei haittaa lainkaan ja toiset taas kokevat tämän kiusallisena harmin ja häpeän aiheena.

Ruhtinaalliset olkapäät pystypunnerruksella

Kauniit, tasapainoiset ja pyöreät olkapäät koristelevat ylävartalosi kokonaisuuden kuntoon. Niiden tekemättä jättäminen näkyy kyllä, eikä parhaalla mahdollisella tavalla – muodottomat etukeno-olkapäät ovat harmillisen yleinen ongelma myös treenaajien kesken. Järkevällä ja kokonaisvaltaisella jumpalla tasoitat olkapään mallia ja hyödyt sekä esteettisesti että funktionaalisesti.

Retkelle luontoon – 5 vinkkiä onnistuneeseen vaellukseen

Kiinnostaako sinua retkeily tai vaeltaminen? Luonnossa liikkuminen on monelle ihana tapa nollata arjen kiireet ja hengähtää rauhallisessa ympäristössä. Olit sitten lähdössä päivän kestävälle retkelle tai viikon vaellukselle, on hyvä huomioida muutamia asioita.

Lisää lihasmassaa olkapäihin | Sami-Jaakko

Poliisina työskentelevä Sami-Jaakko Konttas eli @somejaakko tuli tutuksi huikeasta toimistotuolivideostaan, jolla mies näyttää rautaisen keskivartalonsa suorituskykyä. Kuvasimme viime vuoden puolella poliisin käsitreenin, josta tuli suosittu Youtube-kanavallamme.

Isot liikkeet vs eristävät liikkeet

Aikaisemmin artikkeleissamme on mainittu termejä ”iso liike”, ”perusliike” ja ”eristävä liike”. Termien tarkoitus saattaa kuitenkin olla joillekin hieman haparoiva kysymysmerkki, eikä liikkeiden ero ole oikeastaan selvä. Tämä artikkeli käsittelee juurikin ison liikkeen ja eristävän liikkeen eroa ja käyttötarkoitusta treenissä.

Lihasten ”hermotuksen” tärkeys ft Utti Hietala

Lihaksen aktivointi eli kenties tuttavallisemmin ”hermotus” saattaa saada treenaajan hämilleen. Mitä se tarkoittaa? Miten se tehdään? Miltä sen pitäisi tuntua? Onko se edes tärkeää, jos penkkaa jo yli 100 kiloa ja vatsalihakset näkyvät tai varsinkaan silloin, jos ei edes halua isoja lihaksia? Asian selventämiseksi pyysin apua Utti ”Hulkki” Hietalalta.

Kokeile uusia lajeja – Urban Street Festival 7.8. Helsingissä!

Liikunnan harrastaminen seuroissa on yhä kalliimpaa, ja moni kaipaa vaihtoehtoja hintaville harrastuksille. HelsinginNarinkkatorilla 7.8. järjestettävä Urban Street Festival esittelee vaihtoehtoja perinteisille lajeille nuorille sekä nuorilleaikuisille. Liikunnan harrastaminen voi olla sekä edullista että hauskaa!

5 syytä treenata ryhmässä!

Ennen vanhaan ryhmätreeni tarkoitti puistoaerobicia, jonne naapuruston naisväki kerääntyi hikinauhat ranteissa hyppimään, heilumaan ja askeltamaan. Uskokaa tai älkää treenimetodina puistojumppa ja ryhmätreenaaminen nostavat taas päätään. Eikä suotta, sillä ryhmässä treenaaminen luo hyvää fiilistä sekä kasvattaa motivaatiota hyvään suoritukseen.

Raastava ja tehokas askelkyykky

Jalkatreenissä, kuten treenissä yleensä, on oleellista, että tietää, mitä lihasta haluaa treenata ja miten. Karkeasti jaoteltuna koipiosaston voi jakaa etu- ja takareiteen, pohkeisiin ja takapuoleen. Isoimmat liikkeet, kuten kyykyt ja prässit saavat oikein tehtynä koko jalan tekemään töitä, eri painotuksilla tietenkin. Yksi isoista jalkaliikkeistä on inhottava askelkyykky, joka eri variaatioilla vie treenin tehoa jalan eri osiin.

Lenkkareiden omistajan 7 virhettä

Lenkkarit ovat juoksijan tärkein työkalu, ja sen takia niihin tulee panostaa. Huonot juoksukengät altistavat monille vammoille ja jopa pilaavat juoksun nautinnon. Muista nämä seitsemän virhettä, etsi ja löydä sopiva match ja nauti kirmailusta hyvän kenkäparin kanssa.

Penikkataudin hoito ja ehkäisy

Penikkatauti tarkoittaa tulehdusta, joka syntyy säären sisäsyrjässä lihasten ja sääriluun kiinnittymiskohdassa. Sääressä oleva lihasryhmä turpoaa rasituksen seurauksena lihaskalvon sisällä, jolloin sisäsyrjä saattaa olla hyvinkin kosketusarka. Samanlainen kiputila voi syntyä myös säären ulkoreunassa.

Näin valmistaudut maratonille

Maratonia on pidetty jo monien vuosien ajan niin sanotusti kuninkuuslajina ja monet kuntourheilijat ovat halunneet sen suorittaa löytääkseen omat rajansa ja kokeillakseen jotain uutta. Maanantaina sitten kehuskellaan omilla saavutuksilla työpaikan kahvipöydässä. Mitä jos haluaisitkin juosta ensimmäisen maratonisi, mutta et tiedä, miten juoksuun kannattaisi valmistautua? Alta löydät hyviä vinkkejä siihen, miten maratonille valmistautuminen voi sujua mahdollisimman mukavasti.

Kenelle sopii bikini fitness, Johanna Hermans?

Glamouria hohkaava bikini fitness-tyttö kävelee lavalle itsevarmasti leveä hymy huulillaan. Hän asettuu tuomariston eteen, poseeraa edestä ja takaa ja kävelee sitten lavan toiseen päähän seisomaan. Perässä tulee toinen, sitten kolmas, neljäs, viides…

7 minuutin AMRAP-treeni | Annina Vainio

Videosarjamme neljännessä jaksossa Tikis-urheilija Annina Vainio näyttää kolmen liikkeen tehokkaan CrossFit-treenin. Harjoitus suoritetaan AMRAP-metodilla (as many reps as possible) eli mahdollisimman monta kierrosta 7 minuutin aikana. Katso liikkeet sekä suoritustekniikat videolta ja virittäydy treenitunnelmaan!

Miten kehittää juoksunopeutta? 5 vinkkiä

Nopeus on ominaisuus joka koostuu hermo-lihasjärjestelmän räjähtävistä kyvyistä eli ominaisuudesta tuottaa suuri määrä voimaa lyhyessä ajassa. Seuraavassa vinkit mitä kannattaa ottaa huomioon kun haluaa kehittää nopeusominaisuuksiaan juoksijana.

Pakaroille kyytiä pyöräillen

Pyöräillessä maisema vaihtuu vauhdilla. Samalla pakarat saavat kyytiä aikamoisella tahdilla, sillä jokaisella polkaisulla pakaralihakset aktivoituvat voimantuottoon. Pyörän selkään hyppääminen on siis mitä parhain tapa parantaa aerobista kuntoa, sekä treenata pakaralihaksista teräksiset.

Peruskunto – mitä hyötyä siitä on?

Lenkillä – täysiä, salilla – täysiä, kotona – täys lepo… Treenit ja lepo menevät monella liikuntaa harrastavalla ääripäästä ääripäähän. Välimaastoa ei ole, joten ei ole välimaaston tuomia hyötyjäkään. Peruskestävyys tai peruskunto on usein aliarvoitu treenin osana varsinkin, jos kuntosaliharjoittelu on lajeista ykkönen. Fiksua peruskunnon aliarvioiminen ei kuitenkaan ole ja nyt kerrataan, että miksi.

Lisää räjähtävyyttä | Lotta Harala

Haluaisitko lisää räjähtävyyttä? 100 metrin aitajuoksija Lotta Harala näyttää miltä hänen maksimi- ja räjähtävän voiman harjoitukset näyttävät. Katso video ja ota vaikutteita omiin treeneihisi!

Juoksemisen tieteelliset terveysvaikutukset

Kevät saapuu, aurinko lämmittää ja luonto alkaa kukkia. Mikä olisikaan parempi aika vetää lenkkarit jalkaan ja lähteä juoksemaan raikkaaseen ulkoilmaan! Jos et vielä innostunut pimeän punttisalin sijaan hyppäämään lenkkipoluille, kannattaa muistaa, että juoksemisella on lukuisia terveysvaikutuksia. Mikä parasta, näitä hyötyjä ei ole temmattu kevättuulesta, vaan ne on tieteellisesti todistettu.

Kesän treenit kahvakuulalla

Ilmat lämpenee, kadut sulaa. Taitaa tulla kesä! Mitä jos siirtäisit kesällä lihaskuntotreenisi ulos? Et tarvitse välineiksi kuin kahvakuulan ja reipasta asennetta. Treenaamaan voi lähteä milloin vain, ja missä vain!

Eeppinen treenivideo | Otto Vainio

Olet varmasti nähnyt netissä usein videoita, joiden jälkeen olet miettinyt: ”miten tuo voi olla mahdollista?”. Tässä on hyvin potentiaalinen video tuohon kategoriaan. Katso nuoren free running -urheilijan Otto Vainion treenivideo ja inspiroidu! #Fitnessgoals

Polta rasvaa ja kasvata lihasta – Eveliina Tistelgren

Tikiksen uudella treenivideolla treenataan yhdessä Suomen fitness-urheilija Eveliina Tistelgrenin kanssa. Fitness-uran lisäksi Eveliina kirjoittaa myös suosittua ”Urheilijan elämää” blogia, valmentajaa, kouluttaa sekä opiskelee liikunnanohjaajaksi.

Run with fight – luovuttaminen ei ole vaihtoehto!

Ei huvita, ei jaksa, jalat tuntuvat painavilta, askel ei rullaa ja asento lysähtää? Jos tämä kuulosti tutulta, pysähdy. Seis. Oikaise selkä suoraksi ja katso tiukasti eteen päin. Seiso jykevästi ja hengitä sisään ja puhalla ilma hitaasti ulos. Et tullut juoksupolulle luovuttamaan vaan juoksemaan, hitto vie.