facebook_pixel

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Tomi Kokko on tullut tunnetuksi muun muassa Lean In Five Weeks Challengen perustajana ja supertehokkaan Burner400-treenin luojana. Kokko puhuu terveellisemmän elämän puolesta, ja on elämäntapamuutosekspertti, joka laittaa perinteiset käsitykset treenistä ja ravitsemuksesta uuteen uskoon. Näkyvyyttä Kokko onkin saanut myös noustuaan näkyvästi kritisoimaan valtakunnallisia ravitsemussuosituksia. Valtakunnallisia suosituksia vastaan on Kokko mennyt myös valmentaessaan koomikko Sami Hedbergiä, jolta on pudonnut jo yli 20kg painoa ja elämäntapa muuttunut täysin. Kokko suorastaan pursuaa energiaa, ja tämän positiivisuudesta ja kaikki peliin -asenteesta kannattaa ottaa mallia! Lue, miten Tomi Kokko pysyy tikis, ja paljastaa, mitä jännittävää on luvassa yhteistyössä Tikiksen kanssa!

Tomi Kokko, olet yrittäjä, ammattivalmentaja ja personal trainer. Treenaat hirvittävällä sykkeellä ja taustaa sulla on ainakin judon parissa ja hallussa judon Suomen mestaruus. Mistä sun oma innostus treenaamiseen on lähtenyt?

Mä olen ollu ihan pienestä saakka urheiluhullu. Tuli pelattua lätkää ja futista, ja judosta tuli sitten se päälaji. Sitä treenasin 15 vuotta, ja siinä meni kaikki peliin. Sitten armeijan jälkeen päätin lähteä Australiaan – reppu selässä ja muutama satanen taskussa kohti unelmiani. Tiesin että päämäärä tulee kyllä selkeytymään, kun uskaltaa vaan lähteä täysillä kohti tuntematonta ja niinhän siinä kävi. Huomasin siellä, miten personal trainer -ala menee tosi kovaa vauhtia eteenpäin. Tein siellä pakolliset kurssit, ja sainkin nopeasti paikan yhdeltä Australian parhaalta salilta PT:nä. Huomasin pian, että mulla onkin tosi paljon lahjoja ja draivia siihen hommaan. Intohimo kasvoi vuosi vuodelta. Aloin valmentaa erittäin menestyneitä yritysjohtajia. Näin kiinnostuin entistä enemmän yrittäjyydestä. Halusin kuitenkin auttaa ihmisiä enemmän, kuin mihin pystyin PT-hommissa. Sen vuoksi rupesin panostamaan ryhmiin ja nettipuolelle, koska sitä kautta saan autettua ihmisiä laajemmalla skaalalla. Kehitin tällöin myös Lean in FIVE Weeks Challengen.

Sulla tuntuu riittävän treenimotivaatiota vaikka muille jakaa. Kärsitkö koskaan motivaation puutteesta?

Mitenköhän tohon nyt voisi vastata? Joo ja en. Tai mä uskon, että motivaatio on vähän niin kuin päätös. Jos sulla on selkeä visio ja tavoitteet, niin motivaation puutos tai sellaset nyt-ei-oikein-huvita fiilikset katoaa. Tiedät, että joka päivä vie sua aina lähemmäksi sun tavoitteita ja unelmia. Oon oppinut kasvattamaan itselleni sellaisen asenteen, että vaikka ei aina huvita, tai tullut vain muutama tunti yössä unta, niin ei rupea kitisemään, vaan vetää duunin täysillä läpi. Totta kai tulee sellaisia fiiliksiä, ettei välttämättä huvita, mutta mä painan sen kyllä läpi pitkän tähtäimen vision avulla.

DSC_4458 hypppyDSC_4725 
 

Olet aina energinen ja hyväntuulinen. Mistä kaikki tää energia oikein tulee?

Se on mun mielestä kanssa ihan päätös. Mä olen ottanut aikoja sitten jo positiivisen asenteen. Joka tilanteessa elämässä voit joko löytää huonoja puolia tai hyviä puolia. Mäkin olen tehnyt tosi paljon virheitä ja olen mokannut monta kertaa etenkin yrittäjänä. Tämä Lean In Five Weeks Challenge on mun neljäs varsinainen yritys, ja muut menivät huonosti, mutta opin noista kokemuksista paljon enemmän kuin koko yliopistotutkinnon aikana! Ajattelen virheistä, että tämä on ollut mahtava opetus itselleni, ja tästä on hyvä lähteä jatkamaan, kun ei tee samoja virheitä uudestaan. Aamulla, kun mä herään, niin mä päätän, että tästä tulee paras mahdollinen päivä, ja mä pistän kaikki peliin. Mitä ikinä tulee tielle, niin mä kyllä selvitän ne positiivisella asenteella. Sitä kautta se on lähtenyt ja nyt se on jäänyt päälle. Mä en usko, että se on vähään aikaan muuttumassa.

Suomalaiset ovat melkoisia kahvin kuluttajia, ja itsekin tunnustaudut kahvin rakastajaksi. Miten sinä juot kahvisi?

Mä oon huomannut, että kahvin laatu on se tärkein asia. Juon ainoastaan hyvälaatuisia luomukahveja, jotka on valmistettu hyvälaatuisista pavuista. Siihen lisään rasvoja. Öljyjen avulla kahvi imeytyy hitaammin elimistöön, eikä tule sellaista hirveää piikkiä ja sen jälkeen sellainen väsymys, että pitää saada lisää kahvia. Uskonkin, että suomalaiset juovat niin paljon kahvia sen takia, että se on huonolaatuista. Eli juon kahvini luomuna, voin, MCT-öljyn ja kookosöljyn kanssa ja sitten laitan vähän macaa, jotain muita superfoodeja, vähän pippuria, lucumaa ja siinäpä se mun kuuluisa resepti on. Sillä lähtee aamuisin päivä erittäin positiivisesti käyntiin.

Sun kanssa on pakko puhua myös vähän ruuasta. Olet näkyvästi kyseenalaistanut nykyisiä ravitsemussuosituksia. Mitkä sun mielestä on tärkeimmät kulmakivet terveellisessä ravitsemuksessa?

Valtakunnallisissa ravintosuosituksissa on todella paljon puutoksia, jotka pitävät ihmiset huonovointisina ja ylipainoisina! On erittäin tärkeää, että syö oikeaa ruokaa, joka on mahdollisimman lähellä luonnollista muotoa. Jos syödään jotain pakaste- tai einesruokia, jotka on täynnä lisäaineita, meidän kroppa ei käytännössä pysty käsittelemään niitä. Sen takia tulee ongelmia. Ravitsemussuosituksissa suositellaan käsiteltyjä, rasvattomia maitotuotteita, jotka tuottavat kokemukseni mukaan yli 80 prosentille usein pahoja terveydellisiä ja hyvinvoinnillisia ongelmia. Sen takia olen niin vahvasti mennyt niitä vastaan, ja tulen menemään entistä enemmän. Mulla on yli tuhat asiakasta, jotka ovat kokeneet hyötyjä, ja silloin se on enemmän kuin mututuntumaa. Kyllä mä sanon, että ravitsemussuosituksissa on tosi paljon parannettavaa. Toinen juttu ja isoin virhe on, että vieläkin pelätään rasvoja. Pelätään, että jos syödään voita, kookosöljyä tai eläinrasvoja, niin tulee sydänsairauksia tai lihotaan. Se on kaikki tutkitusti todettu aivan vääräksi. Eli syö luonnollista ruokaa, hyviä rasvoja, hyvää proteiinia ja vältä kaikkia käsiteltyjä aineita, etenkin maitotuotteita, viljoja ja ylimääräisiä hiilareita. Syö hyvälaatuisia hiilihydraatteja marjoista ja kasviksista, mitä meidän kroppa pystyy käyttämään niin saat varmasti enemmän irti niin treeneistä kuin elämästäkin.

Kerro sun vinkki, miten olla tikis?

Mun vinkki, miten olla tikis on se, että syö monipuolisesti ja luonnollista ruokaa. Pitää olla hyvä balanssi elämässä, ettei ota sitä liian tosissaan, vaan pitää muistaa myös ottaa vähän vapaata välillä. Ja kun treenaa, niin sitten treenaa täysillä ja antaa kaikkensa joka treeniin. Ei pidä säästellä, mitä näkee koko ajan!  Kolmas vinkki on se, että pitää olla selkeä suunnitelma sekä tavoitteet, jonka mukaan etenee treeneissä. Ei riitä, että vaan lähtee treenaamaan salille ja treenaa sen mukaan, mikä fiilis on. Viimeisin vinkki, ja voi olla jopa tärkein, on, että sun pitää tehdä itsesi tilivelvolliseksi sun tavoitteiden suhteen. Eli sulla on joku, joka pitää sut tilivelvollisena silloin, kun tulee niitä vaikeita päiviä, ja motivaatio on vähän hukassa, eikä oikein huvita. Tavoitteet pitää olla vähän jopa epärealistiset, että aina puskee itsensä epämukavuusalueelle ja yrittää saavuttaa niitä tavoitteita, jotka on vaikeita. Se vie joka päivä täysiä eteenpäin.

DSC_4075 DSC_4697
 

– Riina

Tilaa Tikiksen uutiskirje TÄSTÄ ja pysy ajan hermolla! 

 

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: