facebook_pixel

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Kyllä, ihminen voi olla liiankin ”tikissä”. Ylikunto saattaa kuulostaa hienolta ja kadehdittavalta, mutta todellisuudessa siitä on pelkkää haittaa.Ylikuntoinen keho on saanut liikaa rasitusta eikä ole ehtinyt palautua. Sen seurauksena suorituskyky laskee. Sisäelinhermosto ja hormonijärjestelmä eivät enää palaa normaalitilaan vaan paahtavat täysillä kierroksilla levossakin. Ongelma on yleinen etenkin kestävyysurheilijoilla, mutta sitä voi esiintyä missä lajissa tahansa.

Ylikunnon oireita ovat:

1.   Suorituskyvyn heikkeneminen – et jaksa enää juosta tai nostaa painoja niin kuin ennen, vaikka oletkin treenannut huimasti

2.   Syke on usein koholla ja pienikin rasitus nostaa sykettä tavallista enemmän

3.   Kohonnut verenpaine, vapina, sydämen rytmihäiriöt

4.   Uniongelmat

5.   Ahdistus, masennus, hermostuneisuus ja muut mielialavaihtelut

6.   Vastustuskyvyn heikkeneminen, flunssa vierailee useasti

7.   Ruokahalu muuttuu

Ammattiurheilijoiden ylikunto on helpompi todeta kuin tavallisen kuntourheilijan, koska ammattipiireissä ongelma tiedostetaan ja sitä osataan odottaa. Tavallisen pulliaisen kohdalla epäillään ensin kaikkea homeisesta asunnosta allergiaoireisiin ja masennukseen. Jos epäilet itselläsi ylikuntoa kokeile seuraavaa testiä:

Mittaa leposykkeesi heti herättyäsi, vielä sängyssä maatessasi. Tuloksen saatuasi nouse reippaasti ylös, odota noin minuutti ja mittaa syke uudelleen. Tämän jälkeen vähennä maakuuasennon syke seisoma-asennon sykkeestä. Tulokseksi saat ns. ”ortostaattisen sykkeen”. Jos saamasi tulos on enemmän kuin 15-20, saattaa elimistö olla ylikuormittunut eli ylikuntoinen.

Testi ei ole absoluuttinen ylikunnon diagnosointimenetelmä, vaan pikemminkin suuntaa antava.

Ylikuntoa voi hoitaa ainoastaan levolla, jonka pituus saattaa vaatia kuukausia tai jopa vuosia. Ennaltaehkäisy on onneksi mahdollista: älä rasita itseäsi liikaa ja ennen kaikkea pidä lepopäiviä. Älä treenaa sairaana tai yliväsyneenä. Mahdollisuuksien mukaan myös mittaa palautumistasi ja muista tietysti lukea lisää Tikiksen treenivinkkejä.

 

 

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: