--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Treenaaminen on käsitteenä kaikille hieman erilainen. Toisille se tarkoittaa jonkin tietyn lajin harrastamista paremmaksi kehittyen, toisille tietyn fysiikan tavoittelua ja toisille terveyden ylläpitämistä tai ylipäätään saavuttamista. Oli miten oli, sinulle sopiva treeniohjelma auttaa progressiiviseen kehitykseen tavotteita kohti.

Käsitelläänpä muutamaa seikkaa, mitä tulisi treeniohjelman kanssa ottaa huomioon.

Mikä on treeniohjelma?

 

Treeniohjelma tarkoittaa etukäteen suunniteltua listaa ja systeemiä liikkeistä, joita sinun tulee tehdä esimerkiksi kuntosalilla. Treeniohjelmassa tulee yleensä ilmi, millä jaolla treeniohjelmaa tehdään, liikkeiden, toistojen ja sarjojen määrä, palautusajat sekä mahdollisesti viikkokierto.

Treeniohjelman voi jakaa hyvin monella tavalla. Yleisimmin käytettyjä lienevät:

  • 1-jakoinen (koko kroppa kerralla) -> lataa Tikiksen ilmainen ohjelma tästä
  • 2-jakoinen (esim. yläkroppa ja alakroppa erikseen)
  • 3-jakoinen (esim. jalat, työntävät ja vetävät)
  • 4-jakoinen (esim. rinta-ojentaja, hauis-olkapää, selkä, jalat).

Jako perustuu aina tekijän tasoon ja tavoitteisiin. Hyvässä treeniohjelmassa on otettu huomioon sinun erityistarpeet ja ohjelma edistää sinun haavettasi olla mitä haluat olla.

Miksi treeniohjelma kannattaa?

 

Treeniohjelman tekeminen kannattaa, sillä tuloksia on muuten hankala seurata ja tasosta riippuen pahimmillaan ylipäätään saada. Ohjelma tuo tekemiseen ryhtiä, rotia ja selkeän päämäärän sekä poistaa turhan haahuilun liikkeiden välistä. Kehityksen kannalta on todella hyvä, jos tietää, mitä tekee, eikä aika ja energia kulu aina muuhun, kuin treeniin. Ohjelman tekeminen myös yleensä tiivistää treenejä ja auttaa tekemään juuri oikeat ja pitkällä tähtäimellä mietityt asiat.

Olen uusi salilla. Pitääkö minun noudattaa treeniohjelmaa?

 

Aloittelija hyötyvät treeniohjelmasta aivan valtavasti. Alkuun, kun kaikki laitteet, vapaiden painojen mahdollisuudet, kehonpainoharjoittelu ja oma keho ovat täysin tuntemattomia käsitteitä, on hyvä, jos sinua ohjaa jokin simppeli kaava, jolla opit perusasioita. Harjoittelemalla kunnolla treeniohjelman määräämät liikkeet opit ja saat aikaiseksi paljon enemmän kuin tekemällä sitä sun tätä tietämättä suunnasta.

Moni tulee kuntosalille ajatuksena, että ”kokeilee ensin itse”. Tämä ei ole mitenkään järkevää, eikä auta saamaan alkuun oikeaa kuvaa harjoittelusta. Paras olisi, että heti ensimmäiseksi olisi saatavilla jonkinlainen yksinkertainen ohjelma, minkä kanssa lähteä helposti liikkeelle.


LATAA TIKIKSEN ILMAINEN SALIOHJELMA ALOITTELIJOILLE TÄSTÄ


Olen käynyt salilla jo jonkin aikaa tai olen jo todella kokenut. Kannattaako minun silti noudattaa treeniohjelmaa?

 

Hyvin kokenut treenaaja voi kaikista edellä mainituista asioista huolimatta pärjätä hyvinkin ilman ohjelmaa. Kuitenkin, monella pitkään salilla käyneellä on ongelmana paikalleen jumahtaminen ja aina samojen liikkeiden uudestaan ja uudestaan kierrättäminen. Tähän tulee loistavana apuna täysin omista tottumuksista poikkeava treeniohjelma, jonka tarkoitus on antaa keholle aivan uutta ärsykettä kehittymisen udelleen käynnistämiseksi. TIKIS on laatinut edistyneille treenaajille valmennuksen 6KK JATKO.

Mitä muuta tulee ottaa huomioon?

 

Samaa treeniohjelmaa tehdään pääsääntöisesti noin 6-8 viikkoa. Näin on sen takia, että keho ja mieli tottuvat saman toistamiseen liiaksi ja ärsyke ei enää toimi. Liian pitkään saman ohjelman ja kaavan toistamista lisää kyllästymisen lisäksi myös loukkaantumisriskiä.

Kaiken kaikkiaan, treeniohjelman noudattaminen kannattaa todella sekä tavoitteellisessa että ei niin tavoitteellisessa treenaamisessa. Muistat vain varmistaa, että se on sinulle sopivaksi tehty ja palvelee sinun käyttötarkoituksiasi hyvin!

Kirjoittaja: Aino Papinniemi, joka on helsinkiläinen personal trainer, journalisti ja taiteilija. 

--- Ilmoitus ---

--- Ilmoitus ---

Pysy ajan tasalla uusista päivityksistä: