Käsilläseisonta nollasta – Jukka Rajala (VIDEO)

Käsilläseisonnan jalo taito voi näyttää ja tuntua mahdottomuudelta, mutta liikunta-alan moniosaaja Jukka Rajala saa sen kuitenkin näyttämään todella helpolta. Tällä videolla saat eväät siihen, miten lähteä harjoittelemaan käsilläseisontaa.

Sopivan mausteinen jalkatreeni | Fitnessvalmentaja Ida Jemina

Supersuosittu bloggaaja Ida Jemina näyttää jalkatreenin, joka polttelee, saa hien pintaan ja pistää hymyn huulille. Ida Jemina on intohimoinen fitnessvalmentaja, salitreenaaja ja hyvinvointialan yrittäjä. Tällä videolla hän ohjaa perusjalkatreenin juuri sopivasti maustettuna.

Kuinka viedä sarja loppuun asti?

Ostat netistä esimerkiksi Tikiksen 6 kuukauden treeniohjelman ja luet sen huolellisesti läpi. Liikkeet ovat selitetty selkeästi ja teet ohjelman avulla salilla parhaasi, jotta tuloksia tulisi. Haasteena saattaa kuitenkin olla esimerkiksi se, että sinulta puuttuu käsitys siitä, miltä tuntuu loppuun asti vedetty sarja.

Miksi treenata alaselkää?

Syviä vatsoja tulee treenata funktionaalisesti mietittynä pinnallisia enemmän. Tämä johtuu siitä, että syvät vatsalihakset antavat varsinaisen tuen muihin liikkeisiin ja pitää selän rakenteita paremmin kasassa. Alaselän treenaaminen liittyy muun muassa tähän samaan asiaan: keskivartalon tukeen.

6 hyvää syytä treenata maksimivoimaa

Elämme aikaa, jolloin valtavaa fyysistä voimaa tarvitaan normaaliarjessa hyvin harvoin. Kauppakassin materiaali ei edes kestä paljon kymmentä kiloa enempää ja matkalaukkujakin vedetään rullien varassa. Voima jatkaa silti ihmisten inspiroimista, kuten se on tehnyt jo tuhansia vuosia.

Miksi treeniohjelman noudattaminen kannattaa?

Treenaaminen on käsitteenä kaikille hieman erilainen. Toisille se tarkoittaa jonkin tietyn lajin harrastamista paremmaksi kehittyen, toisille tietyn fysiikan tavoittelua ja toisille terveyden ylläpitämistä tai ylipäätään saavuttamista. Oli miten oli, sinulle sopiva treeniohjelma auttaa progressiiviseen kehitykseen tavotteita kohti.

Hauiskäännön tekniikka + 7 variaatiota

Salin penkkien välissä huhutaan, että Arnold Schwarzeneggerillä oli aikoinaan maailman parhaat hauikset. Toden totta ne piirtyivät lavavaloissa kauniisti suurina, mutta tasapainoisina kulta-ajan bodarin ylpeydenaiheena. Mutta miten sinä voit saada samanlaisen turpean käsipallukan, jota myös kaksipäiseksi olkalihakseksi kutsutaan? Hauiskäännöillä tietenkin.

Miten huoltaa kehoa – 10 vinkkiä

Jokainen meistä tarvitsee kehonhuoltoa, olipa sitten kuntoliikkuja tai huippu-urheilija. Kehonhuollosta tulee monelle mieleen ainoastaan venyttely ja hieronta, mutta siihen sisältyy paljon muitakin asioita. Huoltamalla kehoa parannamme sen palautumista fyysisestä rasituksesta, kehitämme liikkuvuutta, notkeutta ja tasapainoa. Myös kehonhallinta paranee ja loukkaantumisriski pienenee. Tikis listasi asioita, jotka huoltavat kroppaa kokonaisvaltaisesti:

Treenaa reissussa!

Oletko lähdössä kylmää talvea karkuun lomamatkalle, jossa et pääse kuntosalille? Intohimoiselle treenaajalle viikko ilman liikuntaa voi tuntua jo kidutukselta, mutta ei hätää: myös ilman sitä tuttua ja turvallista kuntosalia voi harjoitella! Tikis kokosi helppoja vinkkejä reissutreeniin kohdesuositusten kera!

Tehokas patteritreeni ylävartalolle | Lotta Merenmies

Tällä kertaa Tikiksen Youtubessa nähdään bikinifitness-kisaaja, yrittäjä, äiti sekä muodonmuutoksen somesensaatio Lotta Merenmies. Valtamediat ovat uutisoineet paljon tästä supernaisesta, joka pudotti huikeat 60 kiloa ja osallistui bikinifitness-kilpailuihin.  Nyt...

Laitteet vai vapaat painot? Puntarissa hyvät ja huonot puolet

Salilla on nähtävissä monenlaisia ihmisiä monenlaisten rutiinien kanssa. Osa suuntaa nokkansa aina käsipainojen ja tankojen luokse tai jopa toiminnalliselle alueelle, kun taas toiset viihtyvät laitteissa. Suurin osa lienee sekä vapaiden painojen ja laitteiden sekakäyttäjiä. Mutta kummasta on sinulle enemmän oikeasti hyötyä ja missä tilanteessa?

Vuoden monipuolisin treenikirja on ilmestynyt!

Miltä kuulostaisi, jos voisit koska tahansa boostata treenimotivaatiotasi ja kehittää fysiikkaasi helposti ja kätevästi? Entäpä jos kätesi ulottuvilla olisi tehokas ja laadukas treeniohjelma, jolla voisit kehittyä leuanvedossa, muokata itsellesi pyöreän takapuolen, tulla huippupunnertajaksi, tiristää sixpackin esiin tai parantaa aerobista kuntoa tavoitteesi mukaan?

Bodarin aerobinen treeni

Kun haluat tehdä aerobista, nostele painoja nopeammin. No ei nyt ihan sentään, vaikka kyllä kuntosalitreeniäkin voi tehdä sykkeet korkealla kaloreita tehokkaasti polttaen. Ihan pelkästään se ei kuitenkaan riitä optimaalisen kunnon ja hyvinvoinnin rakentamiseen. Jonkinlaista aerobista treeniä olisi lihaksenkasvattajankin hyvä siis tehdä, mutta minkälaista?

Penkkipunnerrus variaatioineen

Suuret ja aktiiviset rintalihakset kuuluvat monen (erityisesti miehen) toivelistalle. Hyvin ”hermottunut” tissiosasto on ylpeyden aihe ja rintalihaksikas mies saattaa esitellä treenituloksiaan jännittämällä kumpaakin rintaa, mieluiten yksi kerrallaan. Mikä sitten lieneekään paras vaihtoehto rintalihan kasvatukseen? Penkkipunnerrusta ainakin kovasti suositaan ja suositellaan.

Pohje ja sen kasvatus

Yksi, jos toinenkin bodymunkki ja fitnessnunna on saanut kohtalokseen hankalan vaivan: itsepintaisen pienet pohkeet. Toisia tämä ominaisuus ei haittaa lainkaan ja toiset taas kokevat tämän kiusallisena harmin ja häpeän aiheena.

Ryhtiä ja voimaa alataljasta

Horisontaalisia vetoja löytyy monen arjesta ja treeniohjelmasta liian vähän. Selkää kyllä rakennetaan, mutta silti olkapäät tahtovat kääntyä eteen ja leveä selkälihas ei meinaa aktivoitua kunnolla. Alatalja on monipuolinen koko selän pakettia ärsyttävä liike, joka olisi hyvä olla säännöllisessä käytössä kaikentasoisilla treenaajilla.

Ruhtinaalliset olkapäät pystypunnerruksella

Kauniit, tasapainoiset ja pyöreät olkapäät koristelevat ylävartalosi kokonaisuuden kuntoon. Niiden tekemättä jättäminen näkyy kyllä, eikä parhaalla mahdollisella tavalla – muodottomat etukeno-olkapäät ovat harmillisen yleinen ongelma myös treenaajien kesken. Järkevällä ja kokonaisvaltaisella jumpalla tasoitat olkapään mallia ja hyödyt sekä esteettisesti että funktionaalisesti.

Penkkaa uusi ennätys!

Sinulta on varmaan usein kysytty: ”Paljonko nousee penkistä?”. Jos olet kunnianhimoinen treenaaja, nykyinen ennätyksesi ei todellakaan tyydytä sinua. Eikä edes tuleva. Janoat lisää ja lisää romua tankoon!

Lisää lihasmassaa olkapäihin | Sami-Jaakko

Poliisina työskentelevä Sami-Jaakko Konttas eli @somejaakko tuli tutuksi huikeasta toimistotuolivideostaan, jolla mies näyttää rautaisen keskivartalonsa suorituskykyä. Kuvasimme viime vuoden puolella poliisin käsitreenin, josta tuli suosittu Youtube-kanavallamme.

Paritreeni fit couplelle – 6 liikettä

Fit couplen voi bongata juoksemasta lenkkejä rinnatusten ja huutamassa toisilleen toistoja salilla. Kunnon Salikissan ja Penkki-Penan yhteiskuvat saavat paljon positiivista huomiota ja ”Goals” kommentteja – voi siis päätellä, että kyseessä on jotain, mitä moni tavoittelee.

Hitaan tempon treeniohjelma

Tempo on edelleen vähemmän käytetty tapa muuttaa tai haastaa fyysistä harjoittelua. Moni kuitenkin tietää, että esimerkiksi negatiivisilla leuanvedoilla voi saada lisää voimaa leuanvetoon vaikka ei vielä saisikaan yhtä kokonaista leukaa. Tempoon vaikuttamista voi kuitenkin hyödyntää myös kokonaisissa toistoissa. Lisäämällä aikaa, joka harjoitukseen kuluu, lihakset joutuvat kestämään rasitusta kauemmin kuin nopeasti tehdyssä sarjassa. Tämä on ratkaiseva tekijä etenkin lihasmassaa kasvattaessa.

Lihasten ”hermotuksen” tärkeys ft Utti Hietala

Lihaksen aktivointi eli kenties tuttavallisemmin ”hermotus” saattaa saada treenaajan hämilleen. Mitä se tarkoittaa? Miten se tehdään? Miltä sen pitäisi tuntua? Onko se edes tärkeää, jos penkkaa jo yli 100 kiloa ja vatsalihakset näkyvät tai varsinkaan silloin, jos ei edes halua isoja lihaksia? Asian selventämiseksi pyysin apua Utti ”Hulkki” Hietalalta.

Tehokas jalkatreeni portaissa

Porrastreeni toimii erittäin tehokkaana rasvanpolttajana sekä tuo mukavasti vaihtelua ainaiseen salitreeniin. Kävelyllä pakaralihaksesi käytännössä lepäävät, mutta mikset kokeilisi porrastreeniä herättääksesi ne toimintaan! Tästä tehokas jalkatreeni portaissa kesän treenihetkiin.